Opsætning af Sikker Mail i Thunderbird til Windows

Opsætning af Sikker Mail i Thunderbird til Windows

Forudsætninger

  • Du har en NemID medarbejdersignatur eller et privat NemID med offentlig digital signatur
  • Din E-mail adresse er tilføjet din signatur
  • Du har allerede opsat en fungerende e-mail konto med samme e-mail adresse som er tilføjet i din signatur
  • Du har installeret NemID udvidelsesprogrammet
  • Denne vejledning er baseret på Mozilla Thunderbird 12.0.1 på Windows 7 SP1. Hvis du benytter en anden version af Thunderbird eller Windows kan skærmbillederne se en smule anderledes ud, men det har ikke nogen betydning for fremgangsmåden

Indlæsning af NemID

Trin 1

Start Thunderbird. Klik på “Funktioner” i toprammen og vælg herefter “Kontoindstillinger”.

Trin 2

Vælg nu punktet  Sikkerhed i venstre side og tryk herefter på “Håndter sikkerhedsenheder”.

Trin 3

Tryk på knappen “Indlæs”.

Trin 4

Vælg et navn til modulet, f.eks. NemID og tryk herefter på knappen “Gennemse”.

Trin 5

Du skal nu navigere dig frem til filen "NemID_PKCS11.dll", som ligger i mappen "C:\Program Files (x86)\Nets DanID\NemID Udvidelsesprogram". Kører din computer 32 bit skal du undlade (x86) fra mappenavnet. Tryk på "Åben".

Trin 6

Tryk 2 gange på “OK” for at komme tilbage til sikkerhedsindstillingerne. Du skal nu vælge hvilket certifikat du ønsker at benytte til sikker e-mail. Tryk på “Vælg”

Trin 7

Thunderbird vil nu præsentere dig for en liste over brugbare certifikater. Vælg certifikatet med navnet “NemID central server”. Klik herefter på “OK”

Trin 8

Du skal herefter tage stilling til hvilket certifikat der skal benyttes til kryptering. Vælg “Ja”, for at benytte dit NemID til kryptering.

Trin 9

Dine valg bliver nu opsummeret. Hvis du ønsker det kan du her vælge, at du altid ønsker at signere eller kryptere dine e-mails. Du kan også vælge at aktivere dette manuelt, når du senere skal sende en e-mail.

Trin 10

Klik på “OK” for at afslutte denne guide.

Afsendelse af sikker e-mail

Trin 1

Åben en ny meddelelse. Under punktet “Sikkerhed” kan i standard indstillinger du valgte under opsætning af sikker e-mail.

Trin 2

Tryk på knappen “Send”.

Trin 3

Du skal nu indtaste dit NemID bruger-id og din adgangskode.

Trin 4

Indtast den 6 cifrede nøgle. Nøglen får du på samme måde som når du logger på en hjemmeside med NemID.

Trin 5

Du har nu sendt en sikker e-mail ” signeret  med dit NemID.

Afsendelse af krypteret e-mail

Trin 1

For at kunne sende krypteret e-mail, er det en forudsætning, at du har modtagers certifikat gemt i din adressebog, eller at modtageren har sagt ja til at blive optaget i DanID’s adressebog. Du kan opsætte Thunderbird, så den både tjekker din egen adressebog samt DanID’s adressebog, når du sender en krypteret e-mail. Ønsker du dette skal du vælge “Funktionerer” —>“Indstillinger” og herefter vælge fanebladet “Redigering”. Du skal nu vælge det mindre faneblad med navn “Adressering”.Sæt en markering i feltet “LDAP-server” og tryk på “Rediger LDAP-servere”.

Trin 2

Klik på “Tilføj”.

Trin 3

Udfyld felterne med nedenstående data. Tryk herefter på fanebladet “Avanceret”.

Trin 4

Udfyld “Søgefilter” med “c=dk”. Tryk herefter på “OK”.

Trin 5

For at aktivere den globale adressebog skal du klikke på “Funktionerer” —> “KontoIndstillinger” og vælge punktet “Komposition & adressering”. Her skal du vælge at benytte DanID som LDAP-server, som vist i eksemplet herunder

Trin 6

Thunderbird vil nu automatisk hente modtagerens certifikat, hvis det findes i DanID’s adressebog.

Trin 7

Ønsker du istedet at downloade modtagerens certifikat via din browser kan du gøre dette på NemIDs hjemmeside. Her taster du e-mail adressen ind i søgefeltet på den modtager, hvis certifikat du gerne vil downloade. De certifikater der matcher din søgning vises på en liste. Du har mulighed for at downloade selve certifikatet eller et vcard. Hvis du downloader et vcard, så kan du åbne det i dit mailprogram og tilføje kontakten til din adressebog.

    • Related Articles

    • Opsætning af Sikker Mail i Outlook til Windows

      Forudsætninger Du har bestilt og aktiveret et privat NemID på hardware Din E-mail adresse er tilføjet din signatur Din hardware enhed sidder i din PC og du har gennemført mindst ét succesfuldt login på www.nemid.nu. Du har allerede opsat en ...
    • Sådan ser du alle dine mail-adresser i AWORK Mail Portal

      Denne vejledning er til dig som har adgang til alle jeres mail-adresser i AWORK Mail Portal. Hvis du ikke har det, og du er ejer / administrator af mail-adresser hos din / jeres virksomhed, så tag kontakt til web-support@awork.dk for at få adgang. ...
    • Hvordan sender jeg Sikker Mail?

      Nedenfor er en vejledning til indlæsning af certifikater til afsendelse af sikker mail. Dette skal du kun gøre når du skal sende en sikker mail for første gang til en ny kontakt. Log ind på medarbejdeersignatur.dk (Selvbetjening) Søg certifikat Find ...
    • Opsætning af mail på iPhone

      Trin 1 Gå til "Indstillinger" og klik på "Mail Trin 2 Klik på "Konti" Trin 3 Klik nu på "Tilføj konto" Trin 4 Vælg nu "Anden" over listen af emailservices Trin 5 Vælg "Tilføj e-mailkonto" Trin 6 Udfyld "Navn" (navnet som modtagere vil se når du ...
    • Sikker Mail certifikatguide

      For at kunne sende og modtage sikker mail skal du have afsenderens/modtagerens certifikat opsat i dit mailprogram. Det gør du ved at foretage følgende: 1. Gå til https://erhvervsadministration.nemlog-in.dk/search 2. Søg certifikat på den mail-adresse ...